SVERIGE/REGION: Kollektivtrafiken har fått nya myndigheter i de flesta län. Men oro för minskat lokalt inflytande har fått flera kommuner att sätta sig på tvären: - Vi är sent ute men vi kommer att klara det före årsskiftet, säger Kent Ögren (S), landstingsråd i Norrbotten.  

Allt var bäddat för att Norrbottens läns landsting skulle bilda den kollektivtrafikmyndighet som den nya kollektivtrafiklagen kräver att alla län ska ha sjösatt till årsskiftet. En politisk styrgrupp med representanter för både landstinget och kommunerna presenterade ett förslag i slutet av augusti. Men två kommuner – Luleå och Boden – sade nej.

– Vi har ett eget helägt bussbolag och var rädda att vi skulle förlora inflytande över det i den nya myndigheten, säger Yvonne Stålnacke (S), kommunstyrelsens ordförande i Luleå.

För ett par veckor sedan väcktes ett nytt förslag. Det går ut på att kollektivtrafiken istället ska skötas av ett kommunalförbund där landstinget och länets samtliga kommuner är företrädda. Både Luleå och Boden är med på den nya lösningen.

Landstingsstyrelsens ordförande Kent Ögren konstaterar att frågetecken kring lokaltrafikens relationer till den regionala trafiken har väckt oro på flera håll i landet.

– Kollektivtrafiklagen är slarvigt skriven. Det bidrar till att diskussionen blir infekterad, säger han.

Alla ska med

Alla kommuner måste klubba det nya förslaget i kommunfullmäktige innan kollektivtrafikmyndigheten får klartecken. Några av kommunerna i Norrbotten kan inte gå till beslut förrän i december, men de underhandskontakter som Kent Ögren har haft tyder på att ingen kommer att backa ur den här gången. 

I Västmanlands, Värmlands och Örebro län har inrättandet av kollektivtrafikmyndigheten väckt rabalder. I Örebro län är kommunerna nu överens om att landstinget tar ansvaret för kollektivtrafiken efter årsskiftet. Landstingsskatten ska höjas med 34 öre, samtidigt som kommunalskatten sänks med motsvarande summa.

Men vägen har inte varit spikrak. Kommunpolitikerna i Degerfors befarade att de skulle få bekosta stadstrafiken i Örebro och Karlskoga och satte sig på tvären. Förslaget förhandlades om och nu är alla parter överens om att man om ett år ska se över hur stadstrafiken påverkas inom länstrafiken.

  Dominoeffekt

När planerna på en storregion i västra Sverige havererade sprack också planerna på att Landstinget i Värmland skulle bli kollektivtrafikmyndighet. Kommunerna Arvika och Filipstad sade i slutet av augusti nej till det förslag som presenterades före sommaren.

Ett nytt förslag, där kollektivtrafiken istället rattas av Region Värmland, blev klart för ett par veckor sedan. Landstingsstyrelsens ordförande Fredrik Larsson (M) är besviken:

– Jag ser inga fördelar med den nya modellen, som kommer leda till att arbetet går trögare, säger han.

Men den här gången är han ändå säker på att avtalet kommer att godkännas av alla kommunfullmäktige.

 

– Vi har bundit upp varandra med både hängslen och livremmar, säger Fredrik Larsson. 

Ulric Andersson (S), oppositionsledare i landstinget, tror att den nya lösningen för kollektivtrafiken i Värmland blir bra.

– Vår slutsats blev att vi har ett gemensamt kommunalförbund i form av Region Värmland, som redan hanterar trafikplanering och annan länsplanering. Då passar det bra att även lägga kollektivtrafiken där, säger han.

  Nyhetsbyrån Regional Utveckling Norden: Torbjörn Tenfält

Lämna en kommentar