Vi kunde inte sagt det bättre själva. Just därför publicerar vi intressanta nyheter från veckan som gått.

CC By (Mick Baker)rooster
CC By (Mick Baker)rooster

Vilka busspassagerare vill komma fram sist?
Framtidens busstrafik förutsätter nämligen att några vill sitta väldigt långt bak. Läs artikeln i NFÖ

Summan är faktiskt viktigare än delarna, också vid stadsplanering.
I centrala lägen kan det därför i framtiden få bullra lite. SKL

EU kraftsamlar kring ungdomars arbete.
Eller egentligen kring bristen på just det. Regeringen

Tågförseningar är ett elände men i Västerbotten är till och med rälsen försenad. 
Inga pengar till Norrbottniabanan. Läs mer på Region Västerbottens sida.

Om man lägger 600.000.000.000 kronor i en lång rad kommer man till horisonten. 
Innovationsprogrammet Horisont 2020 har fått sin budget. MidSweden

EU gör som COOP, slopar återbäringen. 
Den nya långtidsbudgeten gör det möjligt att flytta pengar mellan olika områden i stället för att de ligger oanvända. Europaportalen

När tåget väl gått är det för sent att diskutera. 
Regioner och kommuner borde få styra järnvägarna. KTH

Miljardsatsning förvandlar Öresundsregionen till världens största provkök.
Vågar vi hoppas på en öppen planlösning? Läs artikel i NFÖ

SKL samlar metoder för metodutveckling.
Uppföljning, uppföljning, uppföljning… Läs mer på SKL>>

Lyckad konferens konstaterar att öst-väst relationerna måste förbättras.
Till exempel Trondheim – Sundsvall – Vasa. Läs om NECL II-projektet.

Flexkontor bättre än befarat. 
Förklaringen ligger i att personalens oro möttes med stor flexibilitet. Tidningen Vision

SKL stöder övergången till kollektiva trafiklösningar. 

Inte bara pendlarna utan också de offentliga aktörerna måste samordna sin resa. SKL

Innovationsläger främjar den regionala utvecklingen .
Koncentrerad konceptutveckling i Finland. Landsbygd.fi

 

Lämna en kommentar