NORDEN / ÖRESUND: Konceptet OPS kan få en ny chans i Norden, denna gång av en nyvald dansk regering. Det är både en betalring runt Köpenhamn, och en ny arena i Örestad som kan byggas med privat och offentligt kapital i samverkan. EU-kommissionen uppmanar samtidigt alla medlemsländer att använda sig av denna väg för att finna finansiering i dessa svåra ekonomiska tider.

@font-face { font-family: Cambria Math; } @font-face { font-family: Calibri; } @page WordSection1 {size: 612.0pt 792.0pt; margin: 70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin: 36.0pt; mso-footer-margin: 36.0pt; mso-paper-source: 0; } P.MsoNormal { LINE-HEIGHT: 115%; MARGIN: 0cm 0cm 10pt; FONT-FAMILY: Calibri; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ””; mso-pagination: widow-orphan; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US } LI.MsoNormal { LINE-HEIGHT: 115%; MARGIN: 0cm 0cm 10pt; FONT-FAMILY: Calibri; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ””; mso-pagination: widow-orphan; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US } DIV.MsoNormal { LINE-HEIGHT: 115%; MARGIN: 0cm 0cm 10pt; FONT-FAMILY: Calibri; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ””; mso-pagination: widow-orphan; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US } P.MsoNoSpacing { MARGIN: 0cm 0cm 0pt; FONT-FAMILY: Calibri; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ””; mso-pagination: widow-orphan; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-style-priority: 1 } LI.MsoNoSpacing { MARGIN: 0cm 0cm 0pt; FONT-FAMILY: Calibri; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ””; mso-pagination: widow-orphan; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-style-priority: 1 } DIV.MsoNoSpacing { MARGIN: 0cm 0cm 0pt; FONT-FAMILY: Calibri; FONT-SIZE: 11pt; mso-style-unhide: no; mso-style-qformat: yes; mso-style-parent: ””; mso-pagination: widow-orphan; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-style-priority: 1 } .MsoChpDefault { FONT-FAMILY: Calibri; FONT-SIZE: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: ”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-style-type: export-only; mso-default-props: yes; mso-ansi-font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt } .MsoPapDefault { LINE-HEIGHT: 115%; MARGIN-BOTTOM: 10pt; mso-style-type: export-only } DIV.WordSection1 { page: WordSection1 }   Offentlig-Privat-Samverkan (OPS) eller PPP (Public Private Partnership) är ett tilltalande sätt att få fram finansiering för riktigt stora samhällsprojekt. Men nackdelarna är också uppenbara. Tar den offentliga sektorn emot pengar från den privata, kan man inte ensamt bestämma över projekten.

Trögt i Sverige I Sverige är den borgerliga regeringen i teorin positiv till OPS men har inte ännu visat det i praktiken. Sveriges enda stora infrastrukturprojekt på 100 år där stat och näringsliv delat kostnaderna, Arlandabanan från 2004-2005, genomfördes under en socialdemokratisk regering. I utbyte för finansiering fick det privata konsortiet monopol på tågtrafiken mellan Stockholm stad och flygplatsen fram till 2040. Ett andra svenskt OPS är på gång med bygget av Nya Karolinska Universitetssjukhuset, vilket fick en dålig start 2008 när bara ett enda bolag ansökte om att få uppdraget. Just finansieringsformen vållade sedan stora politiska kontroverser men försommaren 2010 kunde den borgerliga majoriteten enas med oppositionen om att börja gräva.

Nordisk försiktighet Övriga nordiska länder visar samma återhållsamhet. Finland byggde 2005 motorväg med metoden och förhandlar nu med näringslivet om ett dubbelt järnvägsspår. Norge har likaså prövat att finansiera motorvägsbygge i samarbete med den privata sektorn. Men regeringen här har dragit den bestämda slutsatsen att det inte finns tydliga samhällsvinster att hämta och vill inte starta fler OPS. Danmark har bara prövat OPS i ett fåtal, små projekt (några arkiv, en skola, etc) men den avgående, borgerliga regeringen var mycket positiv och lät utarbeta en standardmodell för att uppmuntra kommuner att våga ta in privat finansiering.

Danskarna oeniga Ändå är det just borgerliga politiker som hotar sticka käppar i hjulet när nyvalda statsminister Helle Thorning-Schmidt (s) nu vill dra igång ett större danskt OPS. ”Det handlar om att vi ska få fart på näringslivet i offentlig-privata partnerskap”, förklarade hon i tidningen Børsen före valet, apropå att flera pensionsfonder har visat sitt intresse. Efter valet har hon förtydligat vilket projekt det närmast gäller för hennes del; ”betalringen” runt Köpenhamn (system för trängselskatt). Detta fick emellertid en avgående borgerlig minister att direkt slå tillbaka: ”Om jag var pensionsbolag i Danmark, ville jag inte sätta mina pengar i det för vi kommer att ta bort ringen igen«, sa Søren Pind till tidningen Politiken, annars anhängare av trängselskatt i huvudstaden. Samtidigt har Köpenhamn stad just meddelat att man tänker bygga en multi-arena i Örestad, ett mångmiljardprojekt där privata bidrag blir nödvändiga.

 

EU driver på Från Bryssel trycker EU-kommissionen på för ökad användning av OPS. I ett meddelande från den 21 september uppmanas EU-länderna att satsa på OPS för att möta de utmaningar våra samhällen står inför. ”Nödvändigt och nyttigt”, definierar EU-kommissionen offentlig-privat samverkan och påpekar att till exempel klimatförändringarna och den åldrande befolkningen är för stora frågor för den offentliga sektorn att klara själv, i synnerhet med de stora budgetunderskott som de flesta europeiska länder har. Kommissionen är besviken över det låga intresset för OPS i Europa där bara Storbritannien satsar målmedvetet (en tredjedel av alla europeiska OPS) och Frankrike samt Italien ändå försöker. EU-kommissionen planerar att använda både piska och morot. Dels formulerar man nu skräddarsydda modeller som ska hjälpa offentliga sektorn att arbeta med OPS utan att begå de vanligaste nybörjarfelen. Dels styr man EU-pengar och lånemöjligheter mot just OPS-projekt. Kommissionen tänker inte släppa idén utan lovar återkomma till OPS i kommande gemensamma europeiska satsningar. Nyhetsbyrån Regional Utveckling Norden:

Ylva Nilsson

Lämna en kommentar